Automobilio priežiūra po rudens: ką rekomenduoja Lietuvos meistrai?

Ruduo yra metas, kai lietus, purvas, temperatūrų svyravimai ir drėgmė ne tik gadina nuotaiką, bet ir smarkiai veikia automobilio būklę. Kai dienos sutrumpėja, o keliai tampa slidūs, automobilis patiria kur kas daugiau apkrovų nei vasarą, todėl po rudens sezono specialistai vieningai pataria atlikti išsamią techninę apžiūrą. Tam, kad žiemą netektų ieškoti pagalbos šalikelėje. 

Drėgmė – tylusis metalo priešas

Lietuvos klimatas – tikras iššūkis automobiliams. Rudens lietūs, purvas ir druskos likučiai nuo ankstyvo kelių barstymo sukuria idealias sąlygas korozijai. Automobilių meistrai pabrėžia, kad pirmiausia reikėtų patikrinti dugno ir ratų arkų būklę. Šiose vietose dažniausiai kaupiasi drėgmė, purvas ir smulkūs akmenukai, kurie pažeidžia apsauginį sluoksnį.

Pasak autoservisų specialistų, profilaktinė antikorozinė apžiūra kartą per metus gali prailginti automobilio tarnavimo laiką net iki kelių sezonų. Jei pastebite pirmuosius rūdžių taškus – juos būtina pašalinti iš karto, kol paviršius dar nėra pažeidęs metalo gilesnių sluoksnių.

Stabdžių sistema – svarbiausia prieš šalčius

Po rudens lietaus ir purvo stabdžių sistema neretai būna padengta plonu rūdžių sluoksniu, ypač jei automobilis ilgiau stovėjo. Meistrai rekomenduoja atlikti stabdžių diskų ir kaladėlių patikrą, nes šaltis gali pagilinti problemą. Užsikirtusios kaladėlės ar nelygūs diskai žiemą tampa pavojingi.

Pagal „Lietuvos transporto saugos administracijos“ duomenis, net 22 % techninių apžiūrų metu nustatomų trūkumų susiję būtent su stabdžių sistema. Tai rodo, kad prevencinė priežiūra rudenį nėra tik patarimas, tai reali saugumo priemonė.

Skysčiai ir filtrai – maži dalykai, kurie išgelbsti žiemą

Temperatūrų svyravimai rudenį veikia ne tik metalą, bet ir automobilio skysčius. Stabdžių, aušinimo ir langų plovimo skysčius reikėtų patikrinti dar prieš pirmuosius rimtesnius šalčius.

Lietuvos meistrai pataria naudoti žiemai pritaikytus ploviklius su antifrizo priedais. Tai apsaugo nuo purvo užšalimo ant stiklo. Aušinimo skysčio būklę taip pat verta patikrinti autoservise. Jei jo koncentracija per silpna, sistema gali užšalti ir sugadinti variklį.

Oro ir salono filtrai rudenį kaupia daug dulkių bei lapų likučių, todėl juos geriausia pakeisti. Tai pagerins oro cirkuliaciją ir leis varikliui dirbti efektyviau.

Padangos ir pakaba – pasiruošimas slidžiam sezonui

Ruduo – paskutinė proga pasiruošti žiemai, todėl padangų būklės patikra turėtų būti prioritetas. Meistrai primena – ne tik protektoriaus gylis svarbus, bet ir gumos elastingumas. Padangos, kurios atrodo gerai, bet yra senesnės nei 5–6 metų, dažnai praranda sukibimą su šlapiu ar šaltu keliu.

Pakabos dalys – dar viena sritis, kuri rudenį gauna „smūgių“ nuo duobių ir kelio nelygumų. Jei girdite bildesį, girgždėjimą ar jaučiate vibraciją – delsti neverta. Juk autoservisas gali atlikti važiuoklės diagnostiką ir išvengsite daug didesnių išlaidų ateityje.

Apšvietimas – saugumo detalė, kurios dažnai nepastebime

Rudenį tamsu didžiąją paros dalį, todėl apšvietimo sistema tampa viena svarbiausių. Meistrai rekomenduoja patikrinti visų žibintų veikimą, o priekinių lempų stiklų švarumui skirti ypatingą dėmesį. Purvas ir dulkės mažina šviesos sklidimą iki 30 %, todėl net ir techniškai tvarkingi žibintai gali apšviesti kelią prastai.

Jei pastebite, kad šviesa blanki, gali padėti žibintų poliravimas – paslauga, kurią siūlo daugelis modernių servisų (įskaitant ir Bam servisą), kuris specializuojasi įvairių automobilio dalių tvarkymo darbuose.

Salonui – švara ir prevencija prieš pelėsį

Po drėgno rudens automobilių salonuose dažnai kaupiasi drėgmė. Guminiai kilimėliai padeda, tačiau svarbu reguliariai išsiurbti ir išdžiovinti salono dangas. Meistrai rekomenduoja naudoti oro kondicionavimo sistemos valiklius, kurie pašalina bakterijas ir pelėsių sporas.

Jei automobilio langai iš vidaus rasoja – tai ženklas, kad salone yra per daug drėgmės. Tokiu atveju reikėtų patikrinti, ar nesandarūs durelių gumos ar kondicionieriaus drenažas.

Prevencija – pigiau nei remontas

Remiantis Lietuvos autoservisų asociacijos (LAA) ir „Transporto kompetencijų agentūros“ 2024 m. duomenimis, vairuotojai, kurie rudenį atlieka išsamią automobilio techninę patikrą, žiemą autoservisus aplanko apie 35–40 % rečiau. 

Specialistai pabrėžia, kad sezoninė priežiūra: akumuliatoriaus, padangų, aušinimo ir stabdžių sistemų patikrinimas – ženkliai sumažina gedimų bei avarinių situacijų riziką šaltuoju laikotarpiu.