Motociklizmas Lietuvoje populiarėja. Kasmet keliuose pasirodo vis daugiau motociklų vairuotojų. Pagal Lietuvos transporto saugos administracijos duomenis, 2024 m. šalyje buvo registruota daugiau nei 60 tūkst. motociklų, ir jų skaičius kasmet didėja.
Tačiau mūsų klimato sąlygos gerokai skiriasi nuo pietinių Europos šalių: lietus, rūkas, dažni temperatūros svyravimai ir netikėtai pasirodanti saulė daro didelę įtaką motociklininkų komfortui ir saugumui, todėl moto šalmo pasirinkimas Lietuvoje nėra tik stiliaus klausimas yra sprendimas, tiesiogiai susijęs su saugumu keliuose.
Lietuvos klimatas – iššūkis motociklininkams
Lietuvoje vyrauja vidutinių platumų jūrinis–žemyninis klimatas, kuris pasižymi dideliais temperatūros svyravimais. Pavasarį dažnos situacijos, kai ryte tenka važiuoti per rūką ar lietų, o popietę jau šviečia kaitri saulė. Vasarą temperatūra gali pakilti iki 30 °C, tačiau kartu su šiluma ateina staigios liūtys. Rudenį lietingos dienos sudaro daugiau nei 60 % viso mėnesio, o žiemą motociklai dažniausiai lieka garaže.
Šios sąlygos reiškia, kad šalmas turi būti pritaikytas prie įvairių scenarijų. Jei Italijoje ar Ispanijoje dažniausiai pakanka gero ventiliacijos šalmo, tai Lietuvoje būtinas universalumas – nuo garų nesusidarančio stiklo iki gerai sandaraus užsegimo.
Lietus ir rūkas – didžiųjų miestų kasdienybė
Vilniaus ir Kauno motociklininkai dažnai susiduria su rytais, kai miestas skendi rūke. Esant tokiai situacijai, šalmo stiklas greitai rasojasi, todėl itin svarbu rinktis šalmą su Pinlock sistema arba specialia danga nuo rasojimo. Priešingu atveju matomumas krenta drastiškai, o intensyvus sostinės eismas tampa pavojingas.
Klaipėdoje prie drėgmės prisideda jūrinis klimatas. Čia šalmai turi būti atsparūs ne tik lietui, bet ir druskų poveikiui. Kitaip metalinės detalės pradeda rūdyti greičiau nei kituose miestuose. Dėl vėjo ir drėgmės pajūryje itin rekomenduojami moto šalmai su patobulinta ventiliacija ir sandarumu, kad viduje nesikauptų drėgmė.
Šiauliuose ir Panevėžyje motociklininkai dažnai važiuoja rajoniniais keliais, kur rytais taip pat tvyro rūkas, o keliai būna prastos kokybės. Tokiu atveju ypač svarbus tvirtas šalmas su plačiu matymo kampu, leidžiančiu greitai reaguoti į netikėtas kliūtis.

Saulė – ne mažesnis iššūkis
Nors Lietuva garsėja lietingais orais, vasaros metu saulė gali būti labai intensyvi. Vilniuje birželio–rugpjūčio mėnesiais vidutiniškai pasitaiko apie 250 saulėtų valandų per mėnesį. Važiuojant autostrada Kaunas–Klaipėda, saulė leidžiantis vakarop gali tiesiog akinti.
Dauguma motociklininkų renkasi šalmus su integruotais tamsintais stiklais arba dvigubais stiklais – skaidriu ir tamsintu. Tai leidžia vienu mygtuko paspaudimu prisitaikyti prie besikeičiančių sąlygų.
Klaipėdos motociklininkai, važiuojantys pajūrio keliu link Palangos, ypač vertina tokius sprendimus, nes saulė atsispindi nuo jūros ir smėlio, sukeldama dar didesnį akinimą.
Keliai ir jų įtaka šalmo pasirinkimui
Lietuvoje keliai labai skirtingi – nuo geros kokybės magistralių iki išvagoto žvyrkelio. Važiuojant autostrada Vilnius–Kaunas, kur greitis siekia 130 km/h, labai svarbus aerodinamiškas šalmo dizainas ir triukšmo izoliacija. Tokiuose keliuose motociklininkai dažniausiai renkasi uždarus integralinius šalmus, užtikrinančius maksimalų saugumą.
Tuo tarpu mažesniuose miesteliuose ir kaimuose, kur keliai dažnai yra žvyrkeliai, populiarūs šalmai su platesniu matymo lauku, panašesni į enduro ar adv stiliaus. Jie leidžia matyti daugiau, saugo nuo dulkių ir smulkių akmenukų, kurie gali atsitrenkti į veidą.
Miestų spūstys ir šalmo patogumas
Vilniuje ir Kaune, kur piko metu motociklininkai manevruoja tarp automobilių eilių, itin svarbu turėti šalmą, kuris yra lengvas ir patogus. Ilgos kelionės spūstyse su sunkiu šalmu gali sukelti nuovargį ir net kaklo skausmus, todėl miestų motociklininkai dažnai renkasi modernesnius, iš lengvesnių medžiagų pagamintus šalmus.
Ką sako Lietuvos motociklininkų patirtis?
Pagal Lietuvos motociklininkų bendruomenės apklausą (2023 m.), net 72 proc. respondentų teigė, kad jiems teko susidurti su rasojančiu šalmo stiklu. 65 proc. pripažino, kad bent kartą vairuodami patyrė akinančios saulės keliamą diskomfortą, o 58 proc. nurodė, kad kelionė autostrada būtų buvusi patogesnė su geresne triukšmo izoliacija.
Šie skaičiai rodo, kad Lietuvos motociklininkams šalmas turi būti universalus: tinkamas lietui, atsparus rūkui ir pasiruošęs kovoti su saulės akinimu.